duminică, 27 martie 2011

DESPRE IMAGINEA C.F.R.

In primul rand vreau sa multumesc celor care au raspuns la exprimarea opiniei mele. Un gand bun si pentru cei care si-au exprimat acordul mai voalat, sau doar in surdina, de teama ca un raspuns ar putea sa le puna in pericol locul caldut pe care inca mai stau. Salutari si celor care m-au atentionat printre randuri „sa-mi vad de treaba”. Totusi, veti spune, la noi toata lumea critica dar putini dau solutii. Dupa ce am iesit la rampa criticand, consider ca e datoria mea sa vin si cu cateva propuneri si, daca intre cei care veti citi aceste randuri sunt si colegi care pot veni cu idei de imbuntatatire a situatiei actuale, haideti sa le punem pe hartie si sa nu ne resemnam. Daca in continuare nu vom fi luati in seama, macar vom sti ca am incercat si ca, intr-adevar, nu mai e nimic de recuperat. Iata cateva din propunerile mele:
In primul rand consider ca trebuie sa lucram la reabilitarea imaginii. Cu cativa ani in urma CFR – ul se bucura de respect. Era o “firma” care putea fi data exemplu de organizare, o institutie in care disciplina si organizarea erau renumite, era un BRAND pentru Romania. Din pacate ne-am pierdut acesta imagine si atat noi - cei din sistem - cat si clientii, profitam de orice ocazie ca sa criticam starea de fapt. Haideti sa analizam si sa facem cunoscut si romanului de ce CFR-ul a ajuns in situatia in care este. Expunand motivele, ar fi firesc sa fim intelesi si ajutati.
Subfinantarea transportului feroviar in Romania este, in opinia mea, principala cauza pentru care nu am progresat simultan cu unii vecini ai nostri in acest domeniu. Analizand investitiile care s-au facut in ultimii ani, mai ales in infrastructura feroviara rezulta ca suntem pe unul din ultimele locuri in Europa (Exemplu: cheltuieli pe 1 km de cale ferata in 2006 - Germania 124.589 Eur, Bulgaria 8.453 Eur., Romania 147 Eur.). Asta deoarece factorul politic care ia deciziile a directionat marea majoritate a fondurilor catre infrastructura auto in care se pot vedea rezultate pe termen scurt - care dau bine la electorat... si mai aduc si alte avantaje. Pe langa asta, au fost si din randurile CFR-isitilor asa zisi manageri care au deturnat fondurile spre buzunare personale (vezi cazul Necolaiciuc, nici acum rezolvat).
Asta ar fi bine sa afle romanul de rand, clientul nostru. Si ar trebui sa mai stie ca inca se mai poate face ceva. Cum ? In primul rand, influentand factorii de decizie sa aloce mai multe fonduri transportului feroviar. De ce ?
 Pentru ca este mai sigur si mai nepoluant,
 Pentru ca a rezistat si rezista in situatii critice de clima, fenomene naturale sau chiar razboi. De cate ori, in iernile grele, cand transportul rutier, naval si aerian au fost paralizate, singurul mijloc de transport valid a ramas calea ferata?,
 Pentru ca procesele de reabilitare si modernizare a caii ferate si a materialului rulant vor crea locuri de munca,
 Pentru ca suntem europeni si peste tot in jurul nostru se construiesc si se modernizeaza cai ferate,
Argumentele sunt multiple si multi le cunosc, dar trebuie sa le amintim mereu, sa ne pledam cauza cu mai multa forta. Sa iesim in fata si sa cerem si sprijinul altora. Sa inteleaga navetistul care merge la serviciu de 20 de ani cu trenul, si poate ca va mai merge inca 20 ca poate contribui la imbunatatirea conditiilor, cerand politicianului pe care il va vota sa sprijine calea ferata.
Trebuie iesit mai mult in fata si aratate romanului posibilitatile noastre de azi si de maine. Trebuie popularizata ideea de transport cu trenul. Orice noutate trebuie adusa cu mai multa forta in atentia publicului, a clientului. Cu ce ne ajuta faptul ca publicam un mers de tren pe an, pe care am mentionat, chiar de pe coperta, ca e orientativ si nu te poti baza pe informatiile din el ? Asta-i inca un vot de nencredere pe care ni-l dam singuri. Websit-ul CFR Calatori este bine realizat dar intampina vizitatorul cu un banner cat tot ecranul si abia in partea de jos se zaresc cateva informatii, intr-adevar importante, de care vizitatorul are nevoie, dar scrise rece si sec. Orice click pe un link ne aduce pe ecran acelasi banner imens. Cred ca ar trebui schimbat ceva aici.
Avem pe multe rute vagoane de calatori noi, moderne si confortabile dar foarte putini oameni de afaceri stiu ca exista si, spre exemplu ca isi pot alimenta laptopul la o priza existenta in aceste vagoane.
Consider ca nu ne facem suficienta reclama. Trebuie sa se stie ca existam si ca avem intentia sa ne dezvoltam. Pot fi realizate programe mai ample de punere in functie a anumitor obiective, de dare in circulatie a unor trenuri noi, garnituri, locomotive, etc. In garile noi sau modernizate se pot organiza expozitii, simpozioane, evenimente in care, ajutandu-i si pe altii, sa ne facem reclama.
Impartim pliante si reviste in tren. Oare e destul sa dam pliante celor care deja circula cu noi? Dar ceilalti cum vor afla ?

Fiecare ceferist, cu mijloacele lui si de la nivelul lui, ar trebui sa contribuie la schimbarea imaginii firmei. Sa nu mai fie situatii in care sa ne fie rusine sa spunem vecinilor din compartiment ca suntem ceferisti. Schimband in primul rand mentalitatea noastra, vom putea schimba cate ceva si in sistem.

In anul 2007 am realizat si am lansat pe internet, cu mijloace financiare minime, aproape nule, websitul RTFC Brasov rtfc-brasov.cfr.ro, de care ma ocup in continuare, mai ales in timpul liber. Am asezat aici, in afara de date de contact si stiri la zi din activitate, informatii despre locomotive, vagoane, obiective turistice de pe raza regionalei si multe altele. Site-ul a acumulat pana acum aproape 18.000 de vizite. Am primit si mesaje de felicitare, dar si reclamatii. Important este ca s-a creat o legatura cu clientul si cu foarte multi romani pasionati de calea ferata.
Pe acest plan consider ca se poate face mult, publicitatea prin mijloace moderne fiind un mod important de a iesi in fata in zilele noastre.
Am lansat pe acest blog si un sondaj. Va rog sa votati. Daca rezultatul votului va fi pozitiv, voi continua.

Un comentariu:

  1. Am fost intr-un schimb de experienta in Japonia anul trecut. Am avut astfel ocazia sa calatoresc cu unul din sutele de trenuri ce par sa fie acolo mai numeroase ca autoturismele.
    Diferenta a fost asa de mare incat de rusine si tristete am izbucnit in plans - ofiterul de serviciu si-a facut griji si nu a inteles cauza. Transportul feroviar este calea viitorului...si noi ne-o vindem si ne-o taiem de sub picioare.

    Cine mai are speranta in viitor daca ne taiem toate oportunitatile?

    RăspundețiȘtergere